Un nou mesaj de sustinere pentru integrarea noastra in Schengen

Plenul Parlamentului European a votat o rezolutie care cere Consiliului (tarile membre) sa aprobe aderarea Romaniei si Bulgariei la spatiul Schengen de libera circulatie pana la sfarsitul anului 2023.

Este un nou mesaj de sustinere din partea Parlamentului European pentru tara noastra si pentru vecinii bulgari. Cat ajuta ? Rezolutia e una simbolica, nu are efect asupra deciziei tarilor membre decat la nivel de mesaj politic de sustinere. Ultimul cuvant in privinta extinderii Schengen cu Romania si Bulgaria il are Consiliul – reprezentantii tarilor membre – iar decizia acestora necesita unanimitate.

Intr-o rezolutie adoptata cu 526 voturi pentru, 57 voturi impotriva si 42 abtineri, Parlamentul subliniaza ca ambele tari au indeplinit deja cerintele necesare pentru a fi admise in spatiul Schengen. Deputatii regreta decizia Consiliului din 8 decembrie 2022 de a respinge statutul lor de membru „fara sa fi fost prezentata nicio justificare de natura juridica legata de criteriile de aderare”. Un spatiu Schengen extins, fara controale la frontiere, ar face UE mai puternica, spun eurodeputatii, mentionand ca toate statele membre au dreptul de a adera la Schengen odata ce sunt pregatite.

Vezi si:  Romania devine hub regional pentru instruirea pilotilor ucraineni pe avioane F-16

Costurile economice ale tinerii Romaniei si Bulgariei in afara Schengen

Faptul ca Romania si Bulgaria se afla inca in afara zonei de libera circulatie reprezinta o povara pentru intreprinderile si populatia din cele doua tari din punct de vedere social si economic, potrivit Parlamentului. Cetatenii Bulgariei si Romaniei sunt discriminati, deoarece se confrunta cu intarzieri, dificultati birocratice si costuri suplimentare atunci cand calatoresc sau fac afaceri in strainatate, in comparatie cu omologii lor din spatiul Schengen. Deputatii noteaza ca intarzierile la punctele de trecere a frontierei cu care se confrunta romanii si bulgarii pot dura de la cateva ore la zile intregi – comparativ cu o medie de 10 minute fara verificari la frontierele interne – ceea ce inrautateste si conditiile de munca pentru soferii de camioane.

Costurile ecologice

In afara de prejudiciul cauzat pietei unice a UE prin obstructionarea liberei circulatii a marfurilor intre statele membre europene, textul mentioneaza „daunele ireparabile” aduse mediului, care nu se aliniaza la obiectivele de neutralitate climatica ale Uniunii Europene. Sanatatea soferilor, a agentilor vamali si a persoanelor care locuiesc in apropierea punctelor de trecere a frontierei este pusa in pericol de cresterea poluarii cauzate de numeroasele vehicule care asteapta sa treaca frontiera in fiecare zi, cu aproximativ 46.000 de tone de CO2 emise in fiecare an.

Vezi si:  SUA nu au niciun indiciu referitor la o amenintare militara din partea Rusiei la adresa Romaniei

MB

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *