Hennes & Mauritz AB (H&M), al doilea mare retailer de imbracaminte la nivel mondial, se confrunta cu o scadere a profiturilor mai accentuata decat anticipase. Oamenii cumpara tot mai putin, costurile de productie au crescut, dar nu se regasesc in preturi, ar fi, pe scurt, explicatia.
In plus, H&M a pierdut o piata importanta. Anul trecut, a fost printre primele firme care s-a retras din Rusia, dupa inceperea razboiului din Ucraina. Profitul operational s-a situat la 821 milioane de coroane suedeze (79,7 milioane de dolari) in trimestrul patru fiscal, comparativ cu 6,26 miliarde de coroane suedeze in urma cu un an. Estimarile erau de 3,67 miliarde de coroane suedeze profit operational.
Clientii nu mai cumpara ca inainte, din motive de inflatie si de teama de viitor. In plus, majorarile costurilor de productie, de la materie prima, la utilitati, nu s-au regasit decat in mica parte in pretul final.
Retragerea din Rusia a dus la pierderi masive, tinand cont ca Federatia Rusa e o piata uriasa. Se estimeaza ca plecarea de pe piata ruseasca adus la pierderi de 252 de milioane de dolari, in anul 2022.
Rusia era a sasea cea mai mare piata a retailerului.
“Profitul mai scazut din trimestrul fiscal, comparativ cu perioada similara a anului precedent, este explicata in principal prin factorii externi negativi, costurile exceptionale si cele cu programul de eficientizare si renunţarea la activitatile din Rusia” – a explicat H&M. Conducerea multinationalei, cu sediul in Suedia, a precizat ca in loc sa treaca total la consumatori majorarea costurilor, H&M a ales sa-si consolideze mai mult pozitia pe piata.
In septembrie, H&M a lansat un program de reducere a costurilor cu doua miliarde de coroane suedeze anual, iar economiile facute in urma concedierilor si a altor masuri urmeaza sa isi arate efectele din semestrul doi al acestui an. Grupul detine si brandurile COS, Monki si Weekday. Au fost deja inchise 336 de magazine din toata lumea, aproape jumatate in Rusia si Belarus.
Mira