NewsRing – Stiri Online

stiri online din Romania

Nu toti copiii trebuie sa fie olimpici. Sfaturi despre cum sa-i incurajam, fara sa-i fortam

Majoritatea parintilor considera ca trebuie ca fiii sau fiicele lor sa participe la olimpiade si la tot felul de competitii scolare, ca doar asa isi pot ajuta copiii sa fie mai competitivi si sa se invete cu “febra examenelor”. Ce te faci, insa, daca elevul e din cale afara de timid si pus intr-o astfel de situatie clacheaza?

Cat de mult ar trebui ca parintii sa insiste ca el sa participe la astfel de competitii? Si in ce masura ar trebui ca parintele sa aleaga domeniul in care cel mic e testat?

Potrivit lui George Chiriacescu, psiholog clinician si psihoterapeut adlerian (www.animaetanimus.ro), intr-adevar, “expunerea repetata la un anumit stimul, comportament, activitate, duce la desensibilizare si poate avea ca rezultat o mai buna gestionare a emotiilor. Astfel, se poate preconiza cresterea performantelor.

Problema poate aparea cand parintele, dupa ce a testat un anumit domeniu cu copilul sau, incepe sa il oblige, fara a lua seama si la ce isi doreste acesta, la aptitudinile sale.

Este important sa ne ghidam copiii spre a se dezvolta si pregati pentru viitor, dar nu si in situatia in care copilul nu are aptitudini sau daca exista stari psihice negative pe care acesta nu reuseste sa le gestioneze si, astfel, nu performeaza”.

Strategia gresita

E momentul in care multi parinti dezamagiti gresesc, invinuindu-si copilul. Ajung sa-i spuna cunvinte grele – ca e “prost”, “lenes”, ca nu o sa faca nimic in viata, comparandu-l constant cu colegii/fratii/verisorii/vecinii, care pot, iar el nu. Aceasta strategie, potrivit psihoterapeutului, nu ajuta.

“Impulsionarea, motivarea prin sublinierea esecurilor, prin jignire si prin comparatii de genul celor enumerate, nu functioneaza in realitate decat foarte rar si cu un mare consum psihic”, explica George Chiriacescu.

Acesta mai atrage atentia asupra unui aspect: “Este important si pentru parinte si pentru copil, in limita abilitatilor sale de a intelege, care este scopul unui examen, test, olimpiada. Pare ca raspunsul este implicit si general valabil, dar in realitate fiecare individ isi are propriul raspuns. Ce relevanta are in viata lui performanta intr-un anumit domeniu? Dam teste doar de dragul testelor?”.

Parintele ar trebui sa fie extrem de atent la inclinatiile reale ale copilului si sa ii ofere posibilitatea sa exploreze si lucruri noi, sa il incurajeze, dar in niciun caz sa il forteze, reitereaza specialistul.

Clacheaza cei care resimt o mare presiune legata de performanta

Exista si situatiile in care cel mic nu-si poate gestiona stresul si clacheaza. In cazul unor astfel de copii, care pur si simplu se blocheaza atunci cand “trebuie sa dea ce au mai bun”, cum ar trebui procedat? E indicat sa participe la astfel de competitii?

Potrivit psihoterapeutului, “majoritatea acestor copii este formata din cei care resimt o mare presiune legata de performanta. Acest tip de presiune vine din partea adultilor, fie acestia parinti sau profesori.

Sunt foarte multe persoane care in fata stresului prelungit clacheaza. Nu expunerea repetata ajuta in aceste cazuri. Mai mult efect ar avea discutiile cu copilul, discutii in care sa fie asigurat ca va ramane important pentru familie chiar daca nu va straluci. Ca dragostea parintilor nu se va pierde si ca, pentru a deveni cel mai bun, este normal (daca nu chiar necesar) sa te antrenezi si ca se poate sa si gresesti, dar ca lumea nu se termina acolo”.

Parintii trebuie sa-i dea celui mic asigurari ca vor fi mandri de el ca a avut curaj sa participe si ca va putea, daca ii place domeniul, sa participe si la alte evenimente la care se poate afirma. Incurajarea este singura care da roade. “Ea poate fi o discutie, un gest, o atitudine, dar absenta ei poate fi catastrofala”, puncteaza psihologul.

Potrivit specialistului, nu exista o varsta la care copilul sa fie suficient de “copt” pentru a trece cu bine peste aceste incercari. Mai degraba conteaza in ce spirit se realizeaza aceste testari.

“Toate testarile acestea, daca sunt facute in spiritul incurajarii si al depasirii limitelor personale, in loc sa se puna presiune doar pe rezultat, pot ajuta copilul in dezvoltarea sa. Perspectiva din care sunt abordate este cea care face diferenta”, explica George Chiriacescu.

Regula celor 4 C

Atunci cand nu mai vorbim despre copii, ci despre adolescenti, acestia se pot ajuta singuri, cautand incurajarea in alte zone, daca parintii nu le-o pot da. Acestia, dar si cei ajunsi la maturitate, se pot ghida dupa “regula celor 4 C”: “sa fii conectat cu cei din jur, sa stii ca tu contezi in cadrul grupului tau social. Astfel, o sa te simti capabil si vei avea curaj pentru provocari noi!”.

E o regula pe care fiecare dintre noi ar fi bine sa si-o aminteasca din cand in cand, din moment ce zi de zi suntem pusi in fata unor testari.

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Stiri mondene, sanatate, diete si intretinere | Life Show | Ziare.com

Articole asemanatoare

Leave a Response