NewsRing – Stiri Online

stiri online din Romania

“Avant de mourir” – povestea a doi emigranti la Paris vazuta prin ochii a doi tineri actori Interviu

Andreea Dumitrescu si Alex Cruceru sunt doi tineri actori plini de speranta si care promoveaza in prezent piesa “Avant de mourir”, scrisa de dramaturgul Val Butnaru.

Intr-un interviu acordat Ziare.com, Alex si Andreea povestesc de ce este “Avant de mourir” o piesa diferita si de nu trebuie ratata.
Piesa este despre doi tineri emigranti care ajung la Paris si care sunt legati de o pasiune comuna: tango. Cum ajung cei doi sa traiasca momente speciale cu ajutorul dansului ne spun chiar cei doi tineri actori.

Care este subiectul piesei “Avant de mourir”?

Andreea: “Avant de mourir” vorbeste despre dragoste si pasiune, razbunare si suferinta. Este povestea a doi emigranti, Magdalena si Ovidiu, care se regasesc dupa cativa ani intr-un subsol prafuit al Parisului si incep sa isi povesteasca ceea ce au trait, trecand prin momente dureroase, dar si prin momente de pasiune.

Alex: Subiectul piesei consta in povestea complicata de dragoste dintre doi emigranti plecati din Mugurele, acestia incercand sa lase in urma trecutul lor tulburator.

Prin ce se diferentiaza de alte piese?

Andreea: Am incercat sa imbinam mai multe arte in una singura. Teatrul, dansul si muzica se intalnesc si se contopesc perfect in peisajul nostru. Desigur, au fost multe spectacole care au imbinat aceste arte, insa, “Avant de mourir” a reusit sa ramana o piesa de teatru intacta, o drama presarata cu putina comedie.

Oamenii ar trebui sa o urmareasca, in primul rand pentru faptul ca lucram pe un text romanesc extrem de bine scris. Avem nevoie sa aducem in teatrele nationale, independente sau de stat texte bune care, de cele mai multe ori, sunt lasate deoparte pentru a fi montat un spectacol strain.

Alex: Aceasta piesa si implicit spectacolul pe care noi l-am realizat difera de alte spectacole prin prospetimea personajelor si a povestii speciale, prezentata intr-un mod inedit. Contine atat drama, cat si comedie.

Cum ati reusit sa imbinati comedia cu drama?

Andreea: Inca de la repetitii, am observat ca autorul a lasat portite de care ne puteam folosi sau nu pentru a aduce putina veselie in atmosfera. Noi am ales sa le folosim, ne-am lasat imaginatia libera si s-au nascut nuante pe anumite schimburi de replici care accentueaza comicul situatiei si starnesc rasul publicului.

Alex: Este destul de greu sa imbini comedia cu drama, deoarece trebuie sa existe masura, atat cat se poate. Acest text este o drama psihologica, dar replicile foarte bune si modul cum au fost scrise ne-au ajutat sa putem adauga foarte multa comedie, bineinteles fara sa ne indepartam de la poveste, de la mesajul piesei.

Ce diferente exista intre cele doua personaje?

Andreea: Magdalena este o femeie matura, mai tanara cu cinci ani decat Ovidiu. Este puternica si inteligenta, folosind aceste insusiri pentru a afla anumite lucruri de la prietenul ei. Pe parcurs se dovedeste faptul ca se cunosc atat de bine unul pe celalalt, incat ea stie care vor fi alegerile lui si ce va urma sa faca, dar duce jocul pana la capat din curiozitate.

Ovidiu este mai degraba instinctual, incearca sa faca mai multe lucruri care din pacate ies altfel decat s-ar fi asteptat si nu este foarte sigur pe ceea ce poate realiza, din aceasta cauza ajungand la ganduri sinucigase. Ceea ce ii diferentiaza in mod cert pe cei doi, este conditia sociala, el avand in trecut meseria de arhitect, cariera pe care din pacate a ratat-o. Magdalena vine dintr-un alt domeniu, va las sa descoperiti in spectacol cu ce se ocupa si care sunt realizarile ei.

Cum ajung cei doi la Paris si cum se intalnesc?

Andreea: Ovidiu este un emigrant plecat din Chisinau in cautarea unui loc de munca. Drumul il duce in inima Frantei, iar cativa ani mai tarziu apare Magdalena, fosta prietena din copilarie, care il cauta pentru a clarifica cateva lucruri ramase nespuse, nelamurite.

Alex: Ovidiu pleaca la Paris ca sa incerce sa uite trecutul si sa-si dobandeasca existenta. Magda pleaca la Paris, deoarece isi doreste razbunare pentru tot raul pe care el l-a facut in Mugurele. Se intalnesc in subsolul in care el isi petrecea majoritatea timpului, dand lectii de tangou. Magda vine, pretinzand ca vrea sa invete lectii de dans de la el, dar pana la urma il face sa recunoasca ceea ce este si ceea ce face.

Ati sustinut o reprezentantie intr-o biblioteca. Cu ce s-a diferentiat fata de un loc normal in care se joaca o piesa de teatru?

Andreea: A fost o experienta placuta. S-a diferentiat prin faptul ca am fost nevoiti sa jucam dimineata, fiind prima noastra reprezentatie matinala. Din cauza luminii de afara, care patrundea in locatie oricat am fi vrut sa impiedicam acest lucru, si a lipsei unui sistem audio, aflandu-ne totusi intr-o biblioteca, conditiile tehnice au fost adaptate, insa acest lucru nu ne-a impiedicat sa oferim spectacolul celor aproximativ 100 de persoane prezente in sala.

Toate detaliile au fost gandite de catre echipa cu care lucram, in asa fel incat povestea sa ramana intacta, la aceeasi valoare calitativa. Teatrul independent presupune o schimbare continua, dar care sa nu intervina in integritatea spectacolului oferit.

Alex: Nu cred ca tine neaparat de loc, ci de public. In biblioteca din Alexandria am avut parte de un public exceptional, de toate varstele, dornic de teatru, dornic sa vada un spectacol. Un spectacol de teatru se poate juca intr-un teatru, intr-o cafenea, intr-o ceainarie si asa mai departe. Tot teatru ramane.

Din punctul meu de vedere, unul din cele mai importante lucruri in teatru il reprezinta schimbul de energii care se petrece intre artisti si public. Cu toate acestea, cel mai bun loc unde se poate juca un spectacol ramane sala de teatru.

Stiu ca vreti sa incepeti un turneu. In ce orase vreti sa ajungeti? Ati stabilit deja vreo data?

Andreea: Da, asteptam cu mare drag sa incepem turneul si sa ne intalnim cu publicul din tara. Momentan avem vizate 12 orase, printre care se afla Brasov, Craiova, Galati si Constanta. Suntem inca in discutii cu locatiile partenere, vom anunta cat de curand mai multe detalii despre datele exacte ale spectacolelor.

Alex: Ne-am dori sa incepem un turneu si speram sa ajungem in cat mai multe orase. Consideram ca acest spectacol merita sa fie jucat de cat mai multe ori in cat mai multe locuri, in cat mai multe orase. In opinia mea, teatrul/arta/cultura trebuie sa fie din ce in ce mai promovate.

Cum ati ales acest drum al artei?

Andreea: Pe scena ma simt acasa. Imi place sa simt energia publicului, emotia de dinaintea spectacolului, acel fior pe care esti nevoit sa il controlezi, sa il stapanesti, pentru a avea parte de emotii constructive care sa te ajute in procesul de asumare a povestii si a personajului. Experimentez, incerc sa dau tot ce pot pe scena si cert este ca voi face acest lucru tot timpul cu aceeasi placere!

Alex: Am ales teatrul, deoarece simt ca aici am libertate totala si pot sa ma exprim cum consider. Pot sa fiu oricine si sa fac orice, fara sa fiu judecat. Din contra, primesc aplauze. Nimic nu se compara cu intalnirea cu publicul, cu aplauzele de la final. Nu se poate descrie in cuvinte ce simti atunci. In acele momente, nu mai conteaza nici munca, nici oboseala, nici sacrificiile. Exista doar acel prezent, de care incerc sa ma bucur pe cat posibil. Pentru mine, actoria este mai mult decat o pasiune. Este un mod de viata. Este ceea ce ma face fericit.

Care este cea mai mare problema a unui tanar actor?

Andreea: Raportandu-ma la ceea ce se intampla in prezent, in tara, lipsa de spatii de joc este cea mai mare problema. Un actor va avea proiecte daca isi va dori asta sau le va face singur daca nu apar de nicaieri. Problema spatiului in care sa-si expuna arta, va ramane. Se inchid teatre de stat, cele ramase deschise sunt pline cu spectacole din repertoriu si spectacole gazduite, produse ale celor ramasi fara “casa”, tinerii care produc piese de teatru noi neavand loc in aceste spatii.

Teatrele independente sunt putine si pline, astfel ajungem sa adaptam totul, sa jucam in ceainarii, cafenele si pub-uri care mai nou isi construiesc scena pentru a veni in ajutor culturii. Dar este grav ca dupa lectura de text, de multe ori se recurge la adaptare din cauza faptului ca spatiul de joc, nefiind unul profesionist, nu permite scenografii sau miscari de scena complicate.

Alex: Cea mai mare problema a unui tanar actor este faptul ca isi gaseste foarte greu un loc in aceasta lume. Trebuie sa-si faca loc. Este foarte dificil sa reusesti in acest domeniu. E nevoie de ambitie, de munca, de sacrificii. Este nevoie si de noroc. Trebuie sa fii in momentul potrivit la locul potrivit. Sunt importante intalnirile pe care le ai cu oamenii si relatiile pe care ti le construiesti.

De asemenea, trebuie multa tarie de caracter, deoarece te vei lovi de diverse obstacole. Cu toate astea, daca esti hotarat si stii exact ce vrei sa faci, vor aparea mai devreme sau mai tarziu si rezultatele. Trebuie sa crezi cu tot sufletul ca esti facut sa faci asta si ca asta vei face. Sunt sanse sa si gresesti. Important e sa inveti din greseli si sa te straduiesti sa nu le mai repeti. Mai bine sa faci tot ce tine de tine si sa gresesti decat sa nu faci nimic, din frica de a gresi.

Cat de dificil este sa intri in lumea teatrului?

Andreea: Este dificil in masura in care faci sa fie dificil. Trebuie sa fii prezent in peisaj, sa cunosti constant oameni, sa cauti sa inveti constant, pentru ca este o meserie grea (pentru multi actoria se rezuma la citirea si redarea unui text; in spate sunt de fapt ani de lucru cu propriul corp, propria minte si luni de pregatire inainte de un spectacol) si deschis la nou. Totul in viata trebuie obtinut cu putin efort, altfel unde ar mai fi satisfactia?

Cum sunt priviti debutantii de marii actori ai scenei romanesti?

Andreea: Am fost placut surprinsa sa descopar ca marii actori ne sustin si ne sprijina atunci cand este nevoie. Desigur, ca in oricare alt domeniu, exista si antipatii ori persoane deranjate de succesul altora – iar acest lucru nu este un secret pentru nimeni. Personal, de fiecare data cand am cerut un sfat actorilor mari, am primit raspunsurile pe care le asteptam, pline de bunavointa si incantare. Le multumesc in mod special d-nei Maia Morgenstern si d-lui Florin Piersic pentru toata daruirea cu care vorbesc despre aceasta arta, pentru toata caldura cu care imi raspund atunci cand le solicit sprijinul.

Alex: Mie imi place sa cred ca debutantii sunt priviti cu incredere de marii actori ai scenei romanesti. Imi place sa cred ca exista sustinere din partea lor. Cu totii pornim de undeva. Importante sunt alegerile pe care le facem si ceea ce reusim sa realizam in timpul vietii. De asemenea, e foarte important ca nici un artist sa nu uite de unde a plecat si sa constientizeze ca acest talent este un har divin, de care trebuie sa fie responsabil.

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Stiri mondene, sanatate, diete si intretinere | Life Show | Ziare.com

Articole asemanatoare

Leave a Response